Friday 16 March 2007

Κινηματογραφικές ιστορίες



Η βερολινέζα Μεθυσμένα Χρώματα με προ(σ)κάλεσε για 7 ταινίες. Πήγα να την κάνω με ελαφρά πηδηματάκια παρουσιάζοντας 7 πόλεις, αλλά αυτή εκεί, επιμονή. Να τα διαβάσει τώρα να μάθει.

Η σχέση μου με το σινεμά πέρασε από σαράντα κύματα. Θυμάμαι από τα εννιά να πηγαίνω κάθε Κυριακή πρωί. Σινεάκ λέγονταν εκείνες οι πρωινές προβολές που δεν ήταν τίποτα άλλο από το έργο της βδομάδας, εκτός αν ήταν ακατάλληλο, οπότε κάποιο ηρωικό έπαιρνε η θέση του. Είχα δει μέχρι τα δεκαεφτά όλο το ελληνικό σινεμά, αρχικά μαυρόασπρο, μετά με χρώμα, όλα τα western spaghetti, όλους τους Ηρακλείς και Μασίστες. Η παραποίηση της ιστορίας, αλλά δε μας πείραζε. Δύο κινηματογράφους είχε η επαρχιακή πόλη που ζούσα τότε, κάθε Κυριακή σινεμά, λογαριάστε πόσα είχα δει.

Από τα πρώτα έργα που είδα σε βραδινή πια παράσταση, στο σχολείο πήγαινα ακόμα, ήταν ο Θάνατος στη Βενετία. Από τότε μου έμεινε αξέχαστη, μια φίλη μάλιστα ερωτεύτηκε τον Τάντζιο, εγώ δε συνήθιζα να ερωτεύομαι χάρτινους και σελιλοϊντ ήρωες. Παρόλα αυτά, ο κινηματογράφος πήρε εκδίκηση και είδα εκείνον που ερωτεύτηκα στο σελιλόϊντ.

Μετά, φοιτήτρια, σινεμά διαμαρτυρίας και τέχνης, Σινέ Φιλίπ και Αλκυονίδα, Φράουλες και Αίμα και Sacco and Vazzetti, αυτό ίσως ακόμα μαθήτρια να το είδα.

Έπειτα έρχονται τα δύσκολα χρόνια, γάμος, μικρομαμά, η σχέση μου με το σινεμά διέρχεται την πλατωνική φάση της. Τον αγαπώ αλλά δεν μπορώ να τον έχω. Που να αφήσεις μωρό παιδί? Κι όταν αυτό μεγαλώνει, πάλι δε μπορείς βράδυ να το αφήσεις. Σεισμογενής η περιοχή, με σεισμικό κενό, κι αν απόψε τον κάνει τον αναμενόμενο ή έστω κανα μικρότερο? Χωρίς σινεμά για χρόνια, φυσικά σποραδικά έβλεπα μερικές ταινίες. Μια που θυμάμαι ακόμα είναι Η γυναίκα της διπλανής πόρτας, με μια λαμπερή Φανί Αρντάν.

Μεγάλωσε και το παιδί, δηλαδή τι μεγάλωσε, άρχισε να ξενυχτάει και να μην υπάρχει φόβος να το βρει ο σεισμός στο σπίτι, οπότε αποκατέστησα κι εγώ τη σχέση μου με το σινεμά. Όπερ σημαίνει κανονική παρακολούθηση όσων ο Δανίκας χαρακτήριζε καλές (βλέπεις συμφωνούσα μαζί του). Είδα πολλές αλλά θες γιατί είναι από τις τελευταίες, θες γιατί το σενάριο που σχετίζεται με τη θεωρία του χάους μ άρεσε, βρήκα τη Βαβέλ πάρα πολύ ενδιαφέρουσα.

Και πρέπει να θυμηθώ άλλες δύο γιατί επτά με πρόσταξε η φίλη μου από το Βερολίνο. Ας θυμηθώ ως υπόδειγμα κακού ελληνικού σινεμά τον Ηνίοχο. Θρύλος είχε γίνει η ταινία, ο Δαμιανός 8 χρόνια έκανε να την τελειώσει, οι ήρωες ήσαν παιδιά και γέρασαν χωρίς μακιγιαζ, από τα χρόνια, δεν την είδα στον καιρό της και είπα σε μια προβολή πριν 3 χρόνια να την δω. Με ειδοποίησε ο φίλος μην πας, Δαμιανός μιλά, Δαμιανός απαντά, υπερβολικός λέω ο Α, άσε τώρα που δεν θα δω το θρυλικό Ηνίοχο. Και παίρνω και το παιδί μαζί, κι ακούω όντως τη φωνή του Δαμιανού να ρωτάει και την ίδια φωνή να απαντάει, τα πρόσωπα άλλα που άνοιγαν το στόμα. Και τότε συνέβησαν δύο τινά, το παιδί δεν ξαναπήγε μαζί μου σινεμά και ορκίστηκα να μην ξαναπώ υπερβολικό τον Α.

Και μια άλλη ταινία είναι μια που δεν θα παιχτεί ποτέ σε κοινό. Είναι φεστιβαλική και ο δημιουργός της παραδέχεται ότι το κοινό δεν είναι ώριμο ακόμα για τέτοιες ταινίες. Μπράβο του πάντως που βρίσκει χρηματοδότες να χαρίζουν σε μια ταινία που έγινε για το βίτσιο του σκηνοθέτη. Λόγοι και αμαρτήματα του Β. Μαζωμένου. Οχι για να μη με λέτε ότι δεν είμαι κουλτουριάρα. 20 μείναμε μέχρι το τέλος της προβολής της.

14 comments:

Λούκι said...

Βρε Aurora μου, ότι συνήθως ο φίλτατος Δανίκας το προτείνει εμείς πρέπει να το αποφεύγουμε!
Εγώ από την άλλη παρά λίγο να γεννηθώ μέσα σε μία κινηματογραφική αίθουσα. Και αναρωτιέται η μάνα μου γιατί στα 30 τα παράτησα όλα για να δουλέψω αλλά και να κάνω ταινίες...

Καλημέρα

takis said...

Πρέπει να συμφωνήσω με τη Λούκι για τον Δανίκα...τόχει παρακάνει

Παρένθεση, η Λούκι κάνει ταινίες?? ..δεν μας τα λέτε καλά...εδω έχουμε μπλέξει ...

Ερώτηση προς aurora,
σε ακατάλληλα δεν πήγαινες καιεξακολουθείς να μη πηγαίνεις ή διοργανώνεις ιδιωτικές προβολές στο εξοχικό?

Aurora* said...

Μέχρι πρότεινος συμφωνούσα μαζί του, με το Δανίκα, τι να κάνω δηλαδή? Κάποιος έπρεπε να συμφωνεί μαζί του, μην αποκαλύψω και ΄λόγους.
Τάκη, όσο για ακατάλληλα, καλά, είπα πουθενά ότι έβλεπα μόνο κατάλληλα? δε νομιζω.
Λουκι, εγω πάλι παρόλιγο να γεννήσω παρακολουθώντας το "δεν πληρώνω - δεν πληρώνω" από τα πολλά γέλια. Το σκατόπαιδό μου, με το ζόρι πάει θέατρο. Ισως δεν εβλεπα τόσο πολύ όσο η μαμά σου σινεμά.

John D. Carnessiotis "Asteroid" said...

Γυρνάω από δω, γυρνάω από κει... διαβάζω για ταινίες αγαπημένες του ενός και του άλλου και σκέπτομαι ότι όταν ανεβάσω τις δικές μου θα με πάρουν με τις λεμονόκουπες...
Θεέ μου, πόσο ρηχός είμαι και πόσο πιο ρηχός μπορώ ακόμα να γίνω!!!
Πολύ, πολύ! Θέλω!
Καλημέρα...

:-))

Aurora* said...

Ρηχός, ρηχός, χαλί να σε πατήσω. Να κι ένας άντρας χρήσιμος!!! φιλια

Aurora* said...

λουκι, εγω πάλι έχω περάσει ώρες ακούγοντας πως έγιναν δεκάδες ελληνικές ταινίες. Και εδω και κανα χρόνο προσπαθώ να κανω ένα φιλμάκι από φωτογραφίες με συγκεκριμένο θέμα. Ισως το Πάσχα στο εξοχικό βρω το χρόνο να προχωρήσω.

Λούκι said...

Άμα χρειαστείς βοήθεια εδώ είμαι εγώ!
Ωραία ιδέα να κάνεις ταινιάκι - video art από φωτογραφικό υλικό.


@Takis,
έχω κάνει 3 δικές μου (μικρού μήκους) και έχω δουλέψει σε 15 μεγάλου μήκους στη θέση του βοηθού σκηνοθέτη ή διευθυντή παραγωγής.
Ωραία δουλειά, αλλά δεν μου άφηνε χρόνο για τα βουνά!

Aurora* said...

Λουκι ευχαριστώ. Το Γυφτάκι θα σου πει ποιόν θα έχω βοηθό αν χρειαστώ. Αυτόν που μου έχει διηγηθεί τα άπειρα για το ελληνικό σινεμα. Μη σε βάζω σε κόπο ξένη γυναίκα!!

takis said...

Λούκι

Τα σέβη μου κυρία σκηνοθέτις...το μόνο κακό που βρίσκω ότι δεν σου αφήνει χρόνο για το βουνό...(η δικιά μου υπέρτατη λόξα)
Πάντως εχεις πρόσκληση με τη δικιά μου παρέα βουνού...(άσε που έχουμε και συναδέλφισα σου στη παρέα...)

Βρε Aurora

Πας να κλέψεις τις δουλειές απο τη γυναίκα...άκου "φιλμάκι" ετσι λένε τώρα τις μελλοντικές συμμετοχές στο φεστιβάλ Καννών?...

Κε Αστεροειδά

Τη ρηχότητα σας την έχουμε καταλάβει...δεν τσιμπάμε , αντε στρωθείτε να γράψετε 7 ταινίες, αρκετά τα ξενύχτια στα μπαρ και τα μεταφυσικά ερωτήματα για ποιήση...μπορείτε να ξεκινήσετε απο το "τι μου κάνς μάναμου "

Ευχαριστούμε για τη φιλοξενία !

nyctolouloudo said...

με τις ξένες ταινίες συμφωνώ απόλυτα, τις ελληνικές δεν τις ξέρω.
προχθές είδα τις μικρές Αφροδίτες τις είχα δει πριν από πολλλλλά χρόνια! και πάλι μου άρεσε!

Aurora* said...

Ελειψα λιγάκι αλλά δεν πιστεύω να σας έλειψα εσας.
Καλή βδομάδα σε όλους.
Τώρα Τάκη, πας γυρεύοντας. Ασε παιδί μου τα βουνά και κοίτα τι γίνεται εδω στα χαμηλά. ¨εχεις και κάποια ηλικία, μην πάθεις τίποτα ανεπανόρθωτο!!! :)))

Aurora* said...

MX από ότι κατάλαβες, οι ελληνικές επιλογές μου ησαν 2 εξτριμ καταστάσεις ελληνικών ταινιών.

3 parties a day said...

Ο "Θάνατος στη Βενετία" είναι και για μένα μία από τις αγαπημένες μου ταινίες. Ωραίος ο μικρός, αλλά ο Ντερκ Μπόγκαρτ ακόμα καλύτερος...

Aurora* said...

Τότε μας άρεσαν οι μικροί βλέπεις. (όχι δηλαδή πως αλλάξαμε και πολύ από τότε, αυτή παντρεύτηκε 6 χρόνια μικρότερο).